top of page

Online vaničkování

Posilovací pozice

Tyto pozice jsou posilovací, začínáme s nimi v kratším intervalu, který postupně při pokračujícím tréninku prodlužujeme. Mezi již natrénované posilovací cviky vždy vkládáme klubíčko nebo jiný relaxační cvik. Nikdy s nimi nekončíme plavání, vždy ukončujeme relaxací.

Splývání
Jede, jede poštovský panáček,jede, jede poštovský pán,v předu má trubičku, vzadu má truhličku,jede, jede do Rokycan.
Splývání.png

Do splývání – prvního zádového posilovacího cviku - přehmatáváme rovnou z klubíčka. Dlaň z ramínka začneme přesunovat pod hlavičku a miminko pokládáme do lehu na záda. Hlavičku držíme v dlani, dlaň máme otevřenou, palec a ukazovák pod špičkou hlavičky a malík namířený k lopatkám. Druhá ruka je stále pod zadečkem. Jezdíme s miminkem pomalými pohyby po hladině zleva doprava a hledáme si správnou úroveň zanoření. Dlaň pod hlavičkou kousek po kousku zanořujeme, až miminku z vodičky kouká jen oválek obličeje. Obě ouška potřebujeme mít schovaná pod hladinou, voda dosahuje zhruba na prst vody nad ouška. Pokud už správně splýváme na hladině, cítíme, jak se nám miminko samo vznáší na hladině a můžeme tak zkoušet uvolňovat ruku u zadečku a držet ji těsně pod zadečkem. Pokud nám to jde, můžeme přehmátnout a rukou od zadečku si zajistit bradičku. Stačí si ji ukazovákem podepřít a mírně stlačit hlavičku do záklonu. Ideální je upoutat pozornost miminka, pak krásně souměrně leží na hladině. Stále si kontrolujeme správné zanoření hlavičky. A nezapomínáme jemně s miminkem ve vodě pohybovat. Pohyb miminko uklidňuje. Vodička tře miminku svaly, ty bojují s tlakem vody a tak posilují. Miminko tak posiluje břišní svaly, stehenní i zádové. Pokud je miminko unavené, může se stát, že klubíčko je přijímáno dobře, zatímco na zádové - posilovací - pozice už nemá sílu, a tak je odmítá. Toto držení není souměrné, proto ho potřebujeme zaplavat na obě strany. Opatrně vyměníme strany. Pokud máme širokou vanu, můžeme si dlaně pod hlavou pouze prohodit. Pokud se na to necítíme nebo nám to vana neumožní, opřeme miminko zadečkem o stěnu vany tak, že mu chodidla směřují nahoru tak, aby se nám miminko reflexně neodrazilo. Dlaně si vyměníme, opět miminko položíme na hladinu a pokračujeme ve cvičení na druhé ruce. Výměnu rukou je dobré zbytečně neprotahovat. Cvik je ideální opět spojit s oblíbenou básničkou, písničkou např. Travička zelená, to je moje potěšení, travička zelená, to je moje peřina. Když si smyslím na ní sednu, když si smyslím na ní lehnu, travička zelená, to je moje peřina. Splývání ukončíme tak, že opět chytneme zadeček, palec dáme zpět ke tříslu, ostatní prsty pod zadeček a stulíme do klubíčka. Dlaň u hlavičky zůstává stejná. Když máme miminko posazené v klubíčku, tak si teprve můžeme přehmátnout palcem z hlavičky na ramínko, jde to lépe než v leže na hladině. Případně můžeme doplavat z dlaní na hlavičce. Pokud nám držení za hlavičkou vyhovuje víc než za ramínko, můžeme klubíčko plavat takto, ale většina rodičů preferuje držení za ramínko, přijde jim to bezpečnější. Splývání s oporou pouze hlavičky si můžeme dopřát pouze s nejmenšími miminky, případně u prvních plavání, nebo ve chvílích, kdy se miminko zklidní. Brzy totiž přijde čas, kdy bude miminko v této pozici tak řádit, že budete mít starosti ho v ní udržet. To je ideální čas, kdy splývání vyřadit a přejít k dalším cvikům. Všechny zádové pozice jsou posilovací a pro miminka trošku náročné, často lehce „hekají, červenají“, vůbec se toho nemusíme obávat. Tu chviličku to vydrží, zejména když cvik doprovodíme básničkou nebo písničkou. Pak si odpočinou v klubíčku.

Sendvič
Travička zelená, to je moje potěšení, travička zelená, to je moje peřina, když si smyslím, na ní sednu, když smyslím, na ní lehnu, travička, zelená, to je moje peřina.
Sendvič.png

Do „sendviče“ přehmatáváme opět z klubíčka. Palec, který máme na ramínku, schováme za záda a tuto ruku jen víc zasuneme pod záda, tak abychom dlaní podpírali obě dvě lopatky. Pokládáme na zádíčka. Druhá ruka uvolňuje zadeček a přechází na hrudníček. Máme vlastně jednu ruku zespoda a druhou ze shora a miminko jako sendvič mezi nimi. Je potřeba mít zanořená ouška pod hladinou, miminku kouká jen oválek obličeje. První varianta – zleva doprava - miminkem jemně pohybujeme po hladině zleva doprava. Pozor, při pohledu na plaváčka ze shora, vidíme předloktí přesně mezi ouškem a ramínkem. Nevychází nám ani z hlavy, ani z ramínka. Můžeme doplnit písničkou – Jede, jede poštovský panáček, jede poštovský pán, vpředu má trubičku, vzadu má truhličku, jede, jede do Rokycan. Druhá varianta Vějíř - můžeme zařadit i druhou variantu stejného držení. Palec a ukazovák si dáme na žebírka miminka a vytáčíme jeho zadeček do stran, malujeme jako vějířek. Dítě přitáhne kolínka, ta se nám objeví u hladiny, krásně nenásilně zapojí a procvičí šikmé břišní svaly, které na suchu trénuje obtížněji. Můžeme pozorovat, na kterou stranu to jde miminku líp nebo hůř, na slabší stranu můžeme trénovat více. Můžeme spojit s písničkou: Červený šátečku kolem se toč, kolem se toč, kolem se toč. Má milá se hněvá, já nevím proč, já nevím proč. Není to symetrické držení, tak musíme zaplavat i na druhou stranu. Využijeme opření zadečku o vanu a bezpečně přehmátneme, rovnou dlaň dáme na záda miminka tak, abychom nemuseli zbytečně přehmatávat. Zeshora a celou dlaní přímo na lopatku. Přehmátnutí zbytečně neprotahujeme.

Palce na ramena
Pásla ovečky v zeleném háječku, pásla ovečky v černém lese.
Já na ní dupy, dupy, dup,
ona zas cupy, cupy, cup.
Houfem ovečky, seberte se všecky, houfem ovečky, seberte se.
Palce na ramena.png

Oblíbený cvik, jde o velmi pohodlné držení miminka. Opět přehmatáváme z klubíčka, palec, který máme na rameni, tam ponecháme a druhý potřebujeme na druhé ramínko. Tak dlaní od zadečku postupně přes tělíčko přejedeme, tak bychom měli na každém rameni jeden palec, dlaně zasunuté pod rameny. Zápěstí symetricky u oušek. Důležité je nezdvihat miminko z hladiny, ale opět rozložit miminko na hladině, jako to známe ze splývání, dopřát mu obklopení a nadnášení se vodou. Pomůže, když máme co nejvíce svoje lokty zanořené. Opět máme dvě varianty, první jezdíme zleva doprava – hlavička-nožičky. Můžeme spojit s písničkou – Na tom pražském mostě, rozmarýnka roste, žádnej ji tam nezalejvá, ona neporoste. Já tam tudy půjdu, zalévat ji budu, ona se mi zazelená, já ji trhat budu. Druhá varianta – Vějíř - vytáčíme nožičky do stran, tak jako bychom malovali vějíř. Krásně se tak posilují šikmé břišní svaly, miminko přitáhne nožičky a kolínka se nám objeví nad hladinou. Lze pozorovat, na kterou stranu to jde miminku lépe, či hůře, na slabší stranu můžeme trénovat více. Ideálně spojíme s písničkou – Červený šátečku kolem se tóč, kolem se tóč, kolem se toč.Má milá se hněvá, já nevim próč, já nevim próč, já nevim proč.Trálalalalalala červená fiala, trálalalalalala fialenka. Palce na ramena je držení souměrné, nemusíme plavat na obě strany, stačí když si vyberete stranu, na kterou Vám je to příjemnější, většinou jak do dovolí podmínky koupelny. Na které straně máte víc místa, tam se vytočíte, tak aby se Vám lokty dávali lépe do vody, pokud možno co nejpohodlněji.

Palce na ramena - Šroubek
Já jsem malý šroubek, vyvrtám si vroubek. Já jsem malý šroubeček, vyvrtám si vroubeček.
Šroubek.png

Šroubek je třetí varianta držení s palci na ramena. Teď je opravdu dobré připravit si hračky do vody – ideálně vodolepky, které nalepíme na boky vany. Budeme plaváčka otáčet z boku na bok – šroubovat, tak pro něj potřebujeme motivaci, aby se mělo miminko proč otáčet. Držení je stejné, oběma palci svíráme ramínka dítěte, dlaně zasunuté pod lopatkami, ale nepokládáme na hladinu. Svíráme pevněji, paže miminka přitiskneme k tělíčku, vytvoříme si z miminka takový balíček. Zátylek miminka by se měl dotýkat hladiny, pak naklopíme nejprve na bok čelem k Vám, tvářička miminka by se měla dotknout hladiny. Můžeme otáčet miminko na místě, ale většině miminek lépe zacvičí, pokud doplníme o ještě pohyb vanou. Tak na bočku projedeme miminkem celou vanu, tam i zpět a teprve pak teprve otáčíme na druhý bok. Opět by se měla pouze tvářička dotýkat hladiny. Pozor na to, abychom při otáčení směrem od nás nedali miminku napít, tolik tam nevidíme. Miminko má na stranách obrázky, které si bude prohlížet a lépe se nám tak na stranu otočí. Pokud máme pomocníka, může i obrázky miminku držet před očima. Mimi tak trénuje koordinaci levá ruka-pravá noha a opačně, bude se určitě hodit na při otáčení.

Palce pod prsa
U tohoto cviku raději dávat pozor a upoutávat pozornost na sebe!
Palce pod prsa.png

Další posilovací cvik pro už pokročilé plaváčky, je to pevné držení. Přehmatáváme z klubíčka, dlaň jedné ruky přiložíme pod prsíčko miminka, tak aby byla celá ruka přímo na tělíčku, palec kolmo na tělo a za tělem z prstů košíček. Okamžitě palci na hrudníčku tlačíme a překlápíme miminku zadeček dolů pod vodu. I prsty vzadu na zádíčkách, tlačí dítě jakoby „do banánu“. Miminko by mělo, ležet na hladině s hlavičkou lehce vyvýšenou, zadeček malinko níž, nemělo by být zakloněné. Pokud bude miminko hlavičku zaklánět, musíme zatlačit palci víc, pak hlavinku přitáhne. Na první tréninky je dobrý pomocník, který bude držet pro jistotu dlaň pod hlavičkou miminka, kdyby náhodou hlavu zaklonilo. Dlaň jen pro jistotu, pokud vše funguje, můžete plavat bez „jištění“. Ideální je opět pozornost miminka upoutat na sebe nebo pomocník může pomoct hračkou, jen pozor pokud mají miminka hračky v ruce, mají tendenci se uvolnit a hlavičku povolí a můžou jít do záklonu. Hned s ním budeme také pohybovat sem a tam, doleva-doprava, dopředu-dozadu. Z počátku stačí 1-2 x sem-tam, a postupně můžeme čas prodlužovat. Při vracení zpět do klubíčka nesmíme povolit stisk na žebrech, naopak, zatlačíme víc, aby nám miminko zvedlo hlavičku, pak můžeme bezpečně přehmátnout nejprve dlaní pod hlavičku a pak druhou rukou do třísel. Nemusíme se bát toho, že děti trošku funí, hekají apod., cvik je trošku namáhavý, můžeme ho přirovnat k „miminkovských sklapovačkám“. Vždy máme miminko tak, že dáváme svojí pravou ruku na jeho levý bok a levou ruku na pravý a máme ho čelem k sobě. Kdybychom potřebovali děťátko zvednout do svislé pozice tak, aby nám vyšlo hlavičkou nahoru – vzpřímeně!!! Opět nehraje roli, na jakou stranu plaveme, držení je souměrné.

Bříško
Raději hlídáme, zda máme pusinku miminka stále dostatečně nad vodou.
Bříško.png

Pokud chceme miminko dát ve vodě na bříško, nejprve se rozhodneme, na kterou ruku, tak budeme plavat. Většina rodičů je schopna plavat na bříšku pouze na jednu stranu, pokud byste zvládali ruce střídat, tak by to bylo báječné, pokud ne, tak se s tím netrapte. Pamatujte, že pokud máme miminko v klubíčku na levé ruce, tak bude pak na bříšku hledět na pravou stranu a opačně. Pro přehmátnutí si miminko nejprve položíme na hladině na záda, dlaň od zadečku položíme na bříško tak, že dlaní přikryjeme pupík, palec směřuje směrem k vzdálenějšímu ramínku. Miminko obloukem horem překlopíme na bříško. Nepřetáčíme přes bok. Nepokládáme na hladinu vodorovně, ale budeme ho držet šikmo, vždy s hlavičkou výš a zadečkem níž. Po překlopení hned ruku ze zad přesunujeme na zadeček, který tlačíme pod vodu, ideální pozice je se zadečkem těsně pod hladinou. Ruka pod hrudníčkem nám překlopením přirozeně vyjela výš a máme tak v dlani prsíčka dítěte. Palec této ruky by měl stále hlídat hladinu. Neseme celou váhu dítěte, ruku máme značně zatíženou, přirozeně klesá, tak co chvilku zkontrolujeme úroveň položení na hladině. Bližší ručku miminka potřebujeme vždy přes tu Vaši směrem dopředu, aby Vám miminko nesjelo do vody. Loket Vaší ruky by měl směřovat k zadečku dítěte, abychom mu nevylamovali ruku z ramínka. Pro první zkoušení opět doporučuji pomocníka, který Vám bude kontrolovat, že obličej dítěte není pod vodou. Najdeme si správnou úroveň položení dítěte na hladině a začneme jezdit ze strany na stranu. Raději nehoupat, ani nehopsat, hrozí vlnky a mimi dostane napít. Zpět do klubíčka se vracíme, tak že uvolníme ruku ze zadečku a přiložíme ji na vzdálenější ramínko miminka s palcem rovnou na ramínko a opět se horním obloukem vrátíme zpět. Nejprve položíme na hladinu a ruku z hrudníčku přesuneme do slabin a jsme opět skulení v klubíčku. Přehmátnutí opět zbytečně neprodlužujeme. Jde o šikmé držení, tak ruka stále vyjíždí směrem ke krčku dítěte, pokud už nám ruka vyjede, tak že lámeme dítěti ruku v rameni a dostaneme se dlaní ke krku, tak se raději v klidu vrátíme na záda, ruku na bříšku si poopravíme a můžeme se vrátit na bříško. Nedoporučuji pro úpravu držení nadhazování apod. Potřebujeme aktivizovat ručičky miminka, tak je dobré mu nabízet hračky k uchopení. Takto dítě posiluje mezilopatkové a šíjové svaly. Pozice na bříšku není extra posilovací cvik, je u dětí oblíbený, mají dobrý rozhled, není pro ně příliš namáhavý, aby pak nepreferovaly pouze tuto pozici, tak je dobré odplavat zádové pozice jako první a bříško používat za odměnu až na konec. Nebo tuto pozici můžeme použít ke změně nálady, pokud miminko není spokojené na zádech, např. došlo k drobné nehodě, tak můžeme využít bříška ke zlepšení nálady, mrkne na hračky a zapomene, proč plakalo.

Bříško pro nejmenší
U tohoto cviku raději dávat pozor na pusinku bezpečně nad vodou!
Bříško pro nejmenší.jpg

Bříško pro nejmenší - je držení na bříšku, pro dětičky, které ještě nedrží spolehlivě hlavičku. Pro přehmátnutí si miminko nejprve položíme na hladině na záda, dlaň od zadečku položíme na bříško tak, že dlaní přikryjeme prsíčka. Miminko obloukem horem překlopíme na bříško. Nepřetáčíme přes bok. Nepokládáme na hladinu vodorovně, ale budeme ho držet šikmo, vždy s hlavičkou výš a zadečkem níž. Dáváme pozor na bradičku nad vodou, kterou si zajišťujeme palcovou hranou ruky.

Snižování úchopu pod prsa
U tohoto cviku raději dávat pozor na pusinku bezpečně nad vodou!
Palce pod prsa se snížením.png

Jakmile má děťátko bezpečně zvládnuté držení s palci pod prsa je ideální čas začít se snižováním úchopu. Nejprve posouváme palce jen o palec níž do pasu, nejprve jednou rukou a pak teprve druhou. Chvíli setrváme, a čas postupně protahujeme, dle výkonnosti miminka. Hlavně nezapomínat opět doplnit pohybem, jezdit po hladině. Pokud se chceme vrátit do klubíčka, nejprve se vrátíme do výchozí pozice s palci těsně pod prsíčky a pak se bezpečně vrátíme. Ideálně postupně snižujeme držení, vždy o palec níž. Postupuje směrem do pasu.

Páka
Houpy houpy, co si žabák koupí, koupí on si za kačku, velikánskou klouzačku, po klouzačce do rybníčka, veze klobouk pro vodníčka.
Páka.png

Páka je varianta držení s palci pod prsíčky. Držení stejné, palce pod prsa, vzadu z prstů košíčky. Na palce hodně zatlačí a přidáme zhoupnutí až do stoje. Vrátíme zpátky a opakujeme. Děťátko by ve stoji mělo mít vodičku po prsa, ne až pod krčkem.

Zvonky
U tohoto cviku raději dávat pozor na pusinku bezpečně nad vodou!
Palce pod prsa se snížením.png

Jakmile má děťátko bezpečně zvládnuté držení s palci pod prsa je ideální čas začít se snižováním úchopu. Nejprve posouváme palce jen o palec níž do pasu, nejprve jednou rukou a pak teprve druhou. Chvíli setrváme, a čas postupně protahujeme, dle výkonnosti miminka. Hlavně nezapomínat opět doplnit pohybem, jezdit po hladině. Pokud se chceme vrátit do klubíčka, nejprve se vrátíme do výchozí pozice s palci těsně pod prsíčky a pak se bezpečně vrátíme. Ideálně postupně snižujeme držení, vždy o palec níž. Postupuje směrem do pasu.

Těžší zvonky
 
Plave rybka po rybníce, penízků má na tisíce, kam penízky ukládá, na bříško a na záda.
Zvonky.png

Zvonečky můžeme dítěti ještě ztížit, držíme mimi oběma dlaněmi, tak abychom měli opět palce pod bradavkami, na zádech z prstů košíček. Půlku vany projedeme po boku, jak to známe a na druhou polovinu překlopíme na záda. Na konci překlopíme na druhý bok, půlku projedeme po boku a pak opět položíme na záda.

Sklapovačky
 

Při držení na bříšku můžeme přidat cviky na posílení šikmých břišních svalů. Na bříšku položíme na bok, s vyvýšenou hlavičkou, rukou na zadečku „zamáčkneme“ zadeček směrem k hlavičce a pustíme. Několikrát opakujeme. Ideální plavat na obě strany, nebo hlavně na tu, kterou má miminko slabší.

Svislé s kroužky
 
Meleme, meleme kávu,
pro dědka a bábu,
jedno zrno pryč.
Svislé držení s kroužky.png

Držíme miminko svisle, s palci pod bradavkami, hlavičkou nahoru. Pokud chceme posilovat šikmé břišní svaly, budeme kroužit trupem miminka jako bychom malovali kroužky na hladině mimo tělo miminko. Připomíná kroužení obručí hula-hop. Kroužíme na obě strany.

bottom of page